دسته‌بندی نشده, سورپرایز, کادو

کادوی شب یلدا چی بخریم ؟

مروری بر شب یلدا و نامگذاری و تاریخچه آن :

شب یلدا ، این سنت دیرینه‌ی ما به دلیل دقت تویم ایرانی و مطابقت کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یکم دی‌ماه است. برخی تاریخ شناسان، شب یلدا را با قدمت هفت هزار ساله اش می‌دانند. اگر بخواهیم از اهمیت شب یلدا و این که از چه تاریخی در گاه شمار رسمی ایرانیان گنجانده شده برایتان بگوییم، یلدا برگرفته از یک واژه سُریانی می باشد که به تولد و زایش معنی شده است, تاریخچه و پیشینه آن به زمانهای بسیار گذشته برمی‌گردد ولی مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد، این جشن مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‌کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است. در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود. ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت‌های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده‌های اهریمنی می‌پنداشتند. مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنت های دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شکرانه بازیافتن آزادی، جشن برپا می ساختند و پیروزی نیکی بر بدی و روشنایی بر تاریکی و داد بر ستم را گرامی می‌داشتند. در گذشته در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را نیروهای متخاصم ایرانیان می‌دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی موقتاً قطع می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود.شاید برایتان جالب باشد که همه مسیحیان جهان این جشن را با نام جشن تولد مسیح برگزار می کنند.

 

عادات و آیین مرسوم ایرانیان در شب یلدا :

شب نشینی و جشن‌ هایی که در این شب و در نقاط مختلف ایران برگزار می ‌شود، یک سنت کهن است که با گذشت زمان از آن دوره تا کنون نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده بلکه در نزد ایرانیان جایگاه و اهمیت ویژه ای دار و در طول زمان تغییر چندانی نکرده است.

بسیاری از این آیین عبارتند از :
·       شب نشینی
·       به دور آتش نشستن
·       قصه خوانی و مثل گویی
·       فال حافظ و شاهنامه خوانی
·       خوردن آجیل و میوه مخصوص این شب

 

یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. به این ترتیب که مخاطب فال نیت کرده و بزرگ مجلس این جمله یا شبیه به این را می‌گوید: ای حافظ شیرازی، تو کاشف هر رازی، من طالب یک فالم، بر من نظر اندازی…

بعد لای دیوان را باز می‌کند. غزل بالای سمت راست، جواب تفال است. اگر وسط غزل باشد، فال از ابتدای غزل که در صفحه پشت است، خوانده می‌شود. سه بیت از غزل بعدی نیز شاهد فال خواهد بود. بعد از خواندن غزل، فال را تفسیر می‌کند. اگر محتوای شعر مثبت باشد فال را خوب و اگر نباشد آن را بد می‌دانند. از آنجا که عمده غزلیات حافظ دارای محتوایی عرفانی، عاشقانه و امیدوارکننده است؛ فال‌ها معمولا روحیه بخشند. جزء جدایی‌ناپذیر دیگر شب یلدا، شاهنامه‌خوانی ست. این رسم از دیرباز در ایران رایج بوده. جذابیت شاهنامه‌خوانی به شیوه نقالی چند برابر می‌شود. متاسفانه این رسم نقالی در حال نابودی ست. باید خیلی خوش شانس باشید که در خانواده‌تان چنین فردی داشته باشید.

همچنین از جذاب‌ترین آیین‌های شب یلدا یا شب چله، سفره و خوردنی‌های آن است. سفره شب یلدا شامل میوه‌های مخصوص، آجیل مخصوص و دیگر تنقلات است. در شب چله در دوران قدیم، سفره‌ای به نام میَزد پهن می‌کردند. آنها میوه‌های تر و خشک، آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان لُرک بر سفره می‌گذاشتند. لرک از اجزای اصلی این سفره بود و در واقع ولیمه این جشن به حساب می‌آمد. از اجزای دیگر این سفره آتشدان، عطردان، بخوردان و بَرسَم را می‌توان نام برد. بَرسَم وسیله‌ای برای دعا‌خوانی ست که از جنس شاخه گیاهی خاص و یا فلزِ برنج و نقره ساخته می‌شود.

بهترین کادو برای شب یلدا

اما در شب یلدا چه هدیه ای به بزرگتر ها و کوچک تر ها بدهیم ؟

هدیه دادن و عشق ورزیدن بهانه نمی‌خواهد. ولی برخی از مناسبت‌ها در طول سال هستند که به ما یادآوری می‌کنند باید بیشتر قدر حضور اعضای خانواده و آن‌هایی را که دوست داریم بدانیم در این مقاله قصد داریم ایده‌هایی برای انتخاب مناسب هدیه شب یلدا به شما ارایه دهیم تا شب یلدای امسال را زیباتر و پرشورتر از همیشه جشن بگیرید.

در واقع با تقدیم هدیه به خانواده و آشنایان و دوستان به آنها اعلام می‌دارید که ارزش و اهمیت آنها فراتر از چارچوب های معمول است و رضایت و خشنودی آنها برای شما اهمیت دارد. همچنین در نظر داشته باشید که هدیه‌ای که به مناسبت‌های مختلف مانند شب یلدا داده شود همواره جلوه خاصی در چشمان مخاطبانتان دارد و شانس اینکه نام و برند شما در ذهن او ثبت شود بیش از گذشته تقویت می‌شود.

 

حالا بهترین ایده برای هدیه شب یلدا چیه ؟

برای انتخاب هدیه یلدا باید در نظر بگیرید هدیه‌تان بهتر است رنگ و نمادی از این مناسبتها به همراه داشته باشد رنگهای با محوریت قرمز و حتی سبز و نمادهایی مثل انار، هندوانه، فال حافظ و شاهنامه به خاص سازی هدیه‌تان متناسب با شب یلدا کمک شایانی می‌کند…

 

چند ایده مناسب برای هدیه شب یلدا :

هدایای خوراکی که به نظر کمتر کسی باشد که از این مدل هدیه خوشش نیایید.در این مورد می‌توانید از شکلات های دستساز یا آجیل های تزئین شده یا سبد های میوه آرایی شده مثل عکس های زیر استفاده کنید.

بهترین کادو برای شب یلدا

 

هدیه های تزئینی و دکوری . این مورد رو بیشتر خانم ها می‌پسندند . از گلدان و ظروف سفالی تزئینی و مجسمه و … گرفته ترمه و شمعدان . همچنین برای مادر و همسر و خانم های جوان می‌توانید از ایده هایی مثل لباس، طلا ، زیورآلات، روسری، کیف و کفش، عطر و ادوکلن، لوازم آرایش، لوازم برقی، ساعت و عینک و … استفاده کنید.

بهترین کادو برای شب یلدا

 

برای کوچکترها و بچه هایی با سن کم می‌توانید از وسایلی مثل لگو و خمیربازی، عروسک، بازی های فکری، بازی های فنون و خلاقیت، اسکیت و اسکوتر، ربات و گجت، کتاب داستان، لوازم التحریر و اکسسوری های جذاب برای دختر بچه ها استفاده کنید.
بهترین کادو برای شب یلدا

 

همچنین اگر بخواهید برای پدر یا همسر یا دوست خود هدیه تهیه کنید می‌توانید از کتاب، ساعت، عطر، کیف و کفش، کلا ه، اکسسوری، ست کیف پول و کمربند، کالای موسیقی و لوازم ورزشی و … استفاده کنید.

بهترین کادو برای شب یلدا

بازدیدها: 436

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *